.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ميزان انحراف عملكرد دولت در اجراي برنامه توسعه

هيات تحقيق و تفحص از برنامه چهارم توسعه، با اخذ گزارشاتي از ديوان محاسبات، سازمان بازرسي و مركز پژوهش‌ها، گزارش مقدماتي خود از ميزان عملكرد دولت به اين برنامه را آماده كرده و ديروز تقديم كميسيون تلفيق بررسي لايحه برنامه پنجم، كرده است.
علي‌اكبر اولياء نايب رئيس اين هيات تحقيق و تفحص، در گفت‌وگو با ايلنا، با بيان اينكه گزارش مذكور امروز در دستور كار كميسيون تلفيق قرار مي‌گيرد، در پاسخ به سئوالي كه به بيشترين انحرافات عملكردي دولت در اجراي برنامه چهارم توسعه اشاره داشت، گفت: متاسفانه با پايان يافتن مهلت اجراي اين برنامه، هنوز بخش مهمي از آئين‌نامه‌هاي اجرايي آن تهيه نشده و اصلا دولت به بسياري از احكام برنامه چهارم توسعه ورود نيافته است.
وي با اشاره به انحرافات زياد دولت در دستيابي به اهداف تعريف شده در برنامه چهارم، در زمينه رشد اقتصادي، بهره‌وري و اشتغال، ادامه داد: به طور كلي اغلب اهداف كمي برنامه محقق نشده است. چرا كه بخشي از منابع مورد نياز آنها در تدوين اين برنامه در نظر گرفته نشده بود و از سوي ديگر در بخش‌هايي كه منابع تعيين شده بودند، دولت به احكام برنامه بي‌توجهي كرده است.
عضو كميسيون عمران مجلس با اشاره به اينكه لوايح بودجه سنواتي كه سالانه از سوي دولت به مجلس ارائه شده بودند، در موارد متعددي برخلاف اهداف برنامه چهارم توسعه بودند، ادامه داد: انحراف لوايح بودجه از قانون برنامه نيز اگرچه باكسب مجوز از مجلس بوده اما سبب شده كه به بسياري از اهداف قانون برنامه دسترسي نيابيم.
به گفته وي، در مجموع انحرافات دولت سبب شده تا اولين گام براي دستيابي به اهداف سند چشم‌انداز بيست‌ساله، درست برداشته نشود.
اولياء در پاسخ به اينكه چرا علي‌رغم افزايش قيمت نفت به نسبت نرخ پيش‌بيني شده آن در برنامه چهارم، دولت به اهداف تعريف شده در اين برنامه دست نيافته است؟، اظهار داشت: منابع در نظر گرفته شده براي تحقق برنامه چهارم، 70ـ80 ميليارد تومان بود، اما با افزايش نرخ نفت در بازارهاي جهاني اين درآمد به 270 ميليارد تومان رسيد. اما از آنجا كه دولت پايبند به اهداف و احكام برنامه چهارم نبود، نتوانست به تحقق آنها دست يابد.
عضو فراكسيون خط امام (ره) با اشاره به اينكه دولت احمدي‌نژاد بيشتر وقت خود را صرف سفرهاي استاني كرد، ادامه داد: به اين ترتيب بسياري از پروژه‌هاي در نظر گرفته شده براي برنامه چهارم توسعه نيمه‌تمام باقي ماند و رها شد.
اولياء در پاسخ به اينكه چند درصد از اهداف برنامه چهارم محقق شده است؟، گفت: اگرچه با توجه به منابع در نظر گرفته شده و افزايش قيمت نفت انتظار مي‌رفت كه بيش از 70 درصد اهداف برنامه چهارم محقق شود، اما حدود 50 درصد و در مواردي كمتر از اين ميزان محقق شده است.
وي با اشاره به گزارشات ديوان محاسبات و سازمان بازرسي از تحقق اهداف برنامه چهارم، خاطر نشان كرد: بر اساس گزارشات اين دو نهاد نظارتي، ميزان تحقق اهداف برنامه چهارم بيش از 50 درصد نيست.
نايب رئيس هيات تحقيق و تفحص از عملكرد برنامه چهارم از گزارش مركز پژوهش‌ها در اين زمينه ياد كرد و افزود: در گزارش آقاي توكلي آمده است كه 70 درصد گزارشات معاونت مديريت راهبردي رئيس‌جمهور (سازمان مديريت سابق) از تحقق اهداف برنامه چهارم از سوي دولت، غيرقابل ارزيابي است و نمي‌توان گفت كه احكام اين برنامه محقق شده است يا نه؟
به گفته وي در اين گزارش آمده است كه تنها 20 درصد اهداف برنامه چهارم محقق شده و دولت در ده درصد احكام مندرج در برنامه چهارم اصلا ورود نيافته است.
اولياء با ابراز اميدواري نسبت به اينكه گزارش هيات تحقيق و تفحص از عملكرد برنامه چهارم، بتواند چشم‌انداز مناسبي براي تصويب برنامه چپنجم در مجلس باشد، تصريح كرد: البته آنچه كه دولت تحت عنوان لايحه برنامه پنجم به مجلس ارائه داده است، اصلا برنامه نيست.
وي با اشاره به نامه چند روز پيش توكلي به سران قواي مجريه و مقننه، ادامه داد: همان‌طور كه رئيس مركز پژوهش‌ها گفتند، براي تحقق برنامه پنجم، منابع قابل بهره‌برداري در نظر گرفته نشده و اهداف متناسب با منابع پيش‌بيني نشده‌اند. از اين رو نمي‌توان ارزيابي كرد كه دولت به درستي به اين برنامه عمل خواهد كرد يا نه؟
عضو كميسيون عمران در پايان گفت: به نظر مي‌رسد دولت بسته‌اي را تحت عنوان لايحه برنامه پنجم به مجلس ارائه داده كه نمي‌خواهد مجلسي‌ها در اين بسته را باز كنند و خواستار اجراي بند بند آن از سوي دولت شوند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.155 seconds.